حمید احمدی، استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص شرایط اشتغال زنان در جامعه گفت: در روایات و آموزههای اسلامی تاکید شده است که وظیفه اصلی زن در خانه متمرکز است. در روایت معروفی از منابع روایی شیعه آمده است که حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) پس از ازدواج به حضور پیغمبر(ص) رفته و خواستار تقسیم وظایف از سوی ایشان شدند که حضرت فرمودند وظیفه علی(ع) خارج از خانه است و وظیفه فاطمه (س)داخل خانه. مطمئنا این بزرگان با وظایف خود آشنا بوده اند اما از حال و هوای این روایت این گونه بر می آید که حضرت رسول یک آموزه ای را برای تمامی مردان و زنان مسلمان به یادگار گذاشته اند.
وی ادامه داد: اشتغال زنان با اهداف ویژه و در شرایط خاصی منعی ندارد اما اصل کلی تامین هزینه های خانه توسط مرد در بیرون منزل است و زن مدیریت خانه را بر عهده دارد.
این کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه وظیفه اصلی زن در سه حوزه خانه داری، شوهرداری و تربیت فرزندان خلاصه می شود گفت: پشت هر ازدواج اسلامی تقسیم کاری صورت گرفته است که این سه وظیفه بر عهده زنان گذاشته شد و هر چه زن در این سه حوزه موفق تر باشد موفقیت مرد در جامعه بیشتر است.
احمدی اضافه کرد: بر اساس اسلام نمی توان زنان را به زنان شاغل و بیکار تقسیم کرد. بر اساس آموزه های اسلامی ما هیچ زن بیکار نداریم و زنی بیکار است که به این سه وظیفه خود عمل نکند.
وی با اشاره به آموزه های اهل بیت در خصوص اشتغال زن در جامعه گفت: در صحیفه فاطمیه در ذیل یک روایت می توان چند شرط برای اشتغال زنان در جامعه استخراج کرد که یکی از مهمترین شروط سازگاری شغل با وظایف اصلی زنان در خانه است. هرچند که این شغل شغلی مقدس مانند پرستاری یا معلمی باشد.
این استاد دانشگاه با بیان این که مسئولان جامعه اسلامی باید برای اشتغال خانم ها ویژگی های خاص و متفاوتی را تعریف کنند گفت: مسئولان نظام کاری ویژه ای را برای زنان تدوین کنند و به طور مثال با افزایش نیروهای بیشتر از حضور آنها در محیط کاری بکاهند.
احمدی با تاکید براین که باید محیط کار برای زنان از لحاظ مسائل و احکام اسلامی امن باشد گفت: نباید زن و مرد در محیط های کاری اختلاط حرام داشته باشند بلکه محیط کاری باید از امنیت برخوردار باشد. حتی ین اختلاط بیش از اندازه می توان درراندمان کاری نیز تاثیر گذار باشد.
این کارشناس خانواده در نظر گرفتن شرابط جسمی زن و مرد را شرط دیگری برای انتخاب شغل در میان زنان دانست و گفت: اسلام زن را ریحانه می داند و خلقت زن لطیف است و تاب و توان فشارهای کاری سخت را ندارد. نباید با انتخاب شغلهایی که تناسبی با شرایط جسمی وی ندارد لطافت روحی و جسمی خود را ازدست دهد زیرا این فشارها بر وظایف وی در درون خانه نیز تاثیر می گذارد. به همین دلیل برخی شغل ها در اسلام برای زن مکروه است زیرا با شرایط روحی وی تناسبی ندارد مانند قضاوت. در غرب هم می بینینم زنان قاضی به دلیل برخورد دائمی با جنایت کاران، قاتلان و ....آسیب های روحی و روانی بسیاری دیده اند .
وی تاکید کرد: یکی از شرایط مهم حضور زن درحفظ حجاب و عفت است ونمی توان به بهانه شغل، زن برخی از احکام حجاب و عفت را کنار بگذارد.
نظر شما